Monday, January 20, 2014

Mengapa begini?

Mengapa orang sukar menerima Islam? Inilah persoalan kian disoal sekarang. Orang bukan Islam sudah pasti sukar untuk menerima Islam jika tidak menagenali Islam. Yang menambahkan buruk lagi apabila orang Islam sendiri sukar untuk menerimaa Islam. Bagi orang bukan Islam mengangap Islam tu bukan agama yang betul kerana sudah taksub dengan agamanya. Sudah berpegang pada agamanya. Mengapa orang Islam susah untuk menerima Islam? Orang Islam kini hanya pada nama tapi tidak pada zahirnya. Cara hidup Islam ditinggalkan. Tegahan Allah tidak dipedulikan. Hukum Allah dipermainkan sedangkan yang terbaik itu daripada Allah. Mengapa kita tidak yakin dengan peraturan Allah. Allah telah menetapkan sesuatu pasti mempunyai sebabnya. Sebagai contoh, Allah melarang hambanya memakan daging khinzir kerana mempunyai kuman yang tidak akan mati walaupun dimasak. Ada orang mempertikaikan dengan mempersoalkan ‘kalau Allah melarang kita memakan khinzir tetapi kenapa Allah menciptakannya? Inilah persoalan yang ditanya. Sebenarnya Allah hendak menguji setakat mana kepatuhan kita dengan-Nya. Begitu juga meminum arak. Ianya haram dalam Islam tetapi ada ramai juga orang Islam meminumnya. Ini menunjukkan orang Islam sendiri tidak menerima Islam.

Mengapa Islam sukar diterima? Orang Islam sendiri tidak suka dengan Islam jadi begitu sukarlah orang bukan Islam untuk menerima Islam. Orang mengagap Islam telah melanggar hak asasi manusia. Sukar bebas dalam Islam. Semuanya ada peraturan. Itulah sebenarnya dimaksudkan hamba. Kita ni hamba Allah. Bukan pekerja Allah. Kalau kita pekerja Allah pasti kita ada cuti. Ada gaji dan ada waktu bekerja. Tapi kita ni hamba Allah. Kita bukan pegawai Allah. Kita buka kawan Allah. Kita bukan pengurus Allah. Ingatlah kita ni hamba Allah. Begitu kecil kita di sisi Allah. Janganlah kita bermegah dengan Allah dan mempersoalkan peraturan Allah. Semuanya ada sebab. Salah satu sebabnya untuk menguji keimanan kita. Kita kena taat kepada Allah 100%. Yakin pada Allah 100%. Tiada mustahil bagi Allah.

Orang Islam kini hanya pada nama. Perangai dan cara hidup tidak menggambarkan Islam. Islam menganjurkan hidup bersederhana tapi kini hidup bermegah dengan rezeki Allah. Ingatlah Allah berkuasa ke atas segala hal. Dia memberi rezeki dan Dia juga boleh menyekatnya. Ingatlah. Pakaian tidak mencerminkan Islam. Yang perempuan berpakaian seperti tidak cukup kain. Tidakkah kamu ingat pesanan rasul kita Muhammad S.A.W yang menyatakan itu salah satu petanda dunia akhir zaman. Inilah salah satunya Islam sukar diterima kini. Islam sudah disamakan dengan agama lain. Bagi orang bukan Islam, Islam sama saja dengan agama lain. Kenapa? Sebabnya orang Islam sendiri tidak mengamalkan ajaran Islam. Bagaimana orang bukan Islam nak menerima Islam kalau begini terjadi. Islam itu indah tetapi orang Islam sendiri yang mencemarnya. Tidak menghiraukan amaran Allah. Bangga dengan maksiat. Islam dipermainkan. Hukum Allah dihina. 

Tidakkah kita sedar dengan bencana yang Allah turunkan petanda amaran Allah? Tidakkah kita sedar bencana itu datang daripada Allah? Siapa mampu melawan kehendak Allah? Teknologi canggih mana pun tidak mampu melawan kuasa Allah. Semuanya kuasa Allah melebihi segalanya. Insaflah semua. Kian kita lalai. Kita terlalu berseronok dengan kehidupan dunia yang sementara. Kita berbangga dengan maksiat yang berleluasa. Apabila ditegur dikatakan kuno. Ada saja jawapan yang diberi. Kita hidup dalam dunia moden tetapi Islam tidak ketinggalan. Ada yang beranggapan hokum Allah itu ketinggalan zaman. Tidakkah kita sedar bahawa Allah yang menciptakan kita? Allah yang maha mengetahui hukum apa yang sesuai untuk hambanya. Janganlah kita angkuh. Sedarlah.

Hiburan yang melalaikan berleluasa menjadi keseronokan orang sekarang. Islam tidak melarang kita berhibur tetapi ada batasnya. Wahai perempuan, tidakkan kamu tahu batas auratmu dan pergaulanmu. Islam melarang wanita berpakaian yang menampakkan susuk tubuh. Islam menetapkan aurat perempuan. Ingatlah. Perempuan wajib menutup rambutnya tapi mengapa ramai yang tidak menghiraukannya? Inilah yang dikatakan Islam sudah dipinggirkan. Bagaimana kita nak mendapat keredhaan Allah kalau kita sendiri mencabar Allah. Ditegur supaya memakai tudung tetapi dijawabnya ‘pakaian tidak mencerminkan perlakuan’. Dikutuk pula orang yang menutup aurat dengan berkata ‘orang yang menutup aurat belum tentu baik’. Sebenarnya orang yang menutup aurat itu lebih baik. Mengapa? Kerana mereka mengikut peraturan Allah. Takut dengan amaran Allah.

Mengapa Islam makin lemah? Mengapa Islam dihina. Fikir-fikirkanlah. Kalau dulu Islam cukup megah kerana hukum Islam ditegakkan…kerana peraturan Allah ditaati. Tapi kini apa yang berlaku sebaliknya. Umat Islam dituntut berjihad. Berjihad tidak semestinya berperang. Sekarang telah berlaku penindasan terhadap umat Islam di Palestin. Tidakkah kita patut membantunya. Di sinilah kekuatan Islam. Islam perlu dipelihara. Berjihad zaman sekarang mungkin tidak sama pada zaman nabi. Berperang denganorang kafir yang menentang Islam. Sekarang berjihad untuk menegakkah Islam. Berjihad untuk mengembalikan Islam yang sebenarnya. Tegakkanlah hukum Allah kerana itu adalah yang terbaik. Hukum Allah datang daripada Allah yang telah termaktub dalam Al-Quran. Mengapa kita hendak menolaknya? Adakah Al-Quran itu tidak benar. Ingatlah bahawa Al-Quran merupakan petunjuk yang benar. Sesiapa yang menolak sebahagia daripada Al-Quran boleh membawa rosak akidah dan boleh jatuh kafir seseorang itu. Mengapa kita menentang hukum Allah. Berikan sebab yang boleh diterima dan berikan hukum mana yang terbaik berbanding dengan hukum Allah. Takutlah dengan amaran Allah. Sesungguhnya segala yang datang daripada Allah adalah benar. Sama-samlah kita tegakkan Islam. Sama-samalah kita tingkatkan amalan kita mentaati perintah Allah. Jangan kita lalai dengan keseronokan kehidupan dunia yang penuh tipu daya.berpegang teguhlah kita kepada Islam. Sesungguhnya agama yang diterima Allah adalah Islam. Islam itu lengkap semuanya. Mengapa kita perlu menolak sebahagian dan menerima sebahagian? Insaflah……………..

Tingkatkanlah ketaqwaan kita kepada Allah. Carilah peluang semasa hayat dikandung badan. Alangkah manis jika kita boleh menangis kerana takut kepada Allah. Sesungguhnya Allah mengharamkan neraka bagi hamba-Nya yang menangis kerana takut  kepada-Nya. Berusahalah untuk menangis kerana takut kepada Allah walaupun dengan terpaksa. Berzikirlah mengingat Allah dan menangislah sepuas-puasnya. Alunkan zikir dengan nada yang sayu dan fahamkanlah maksudnya serta hayatilah dengan membayangkan kekuasaan Allah. InsyaAllah air mata akan keluar dengan sendirinya. Selamat beramal….

dengarlah dan hayatilah video di bawah:

Saturday, January 21, 2012

Bolehkah kita berhibur?

Memang manusia suka berhibur…memang syaitan pun suka…berhibur memang seronok..tapi tahukah kita berhibur yang keterlaluan boleh merosakkan?
Kita sering dihibur, diulik-ulik, dikonsertkan sampai cerah bumi, melalak sampai pagi, menangis sampai basah pipi sekiranya artis kita tak juara…


anugerah juara lagu,
pelbagai rancangan hiburan samada untuk mak budak, bapa budak, remaja dan kini kanak-kanak pun ada slotnya...idola kecil

kalau dulu, mak bapak menangis anaknya pernagai teruk,menangis anaknya degil, menangis anaknya masuk university..
Tap kini? ramai mak dan bapa budak menangis anak berjaya jadi juara. Bersorak untuk anaknya..
kecoh seluruh kampung , anak kampung juara dalam menyanyi. Bangga anaknya juara..bangga anaknya glamour berpakaian seksi depan khalayak…apa tanda semua ini?

Apa dah jadi dengan masyarakat kini?Bolehkah kita membangunkan rakyat dan masyarakat dengan menyebarkan keburukan dan kemungkaran dikalangan anak-anak mudanya? Mahukah kita melihat anak bangsa kita musnah?

Bolehkah kita membangunkan umat dengan nyanyian yang berbau seks, filem lucah,kisah hantu dan khurafat? Kisah-kisah yang mempersenda nilai-nilai rohani.

Sedarkah kita bahawa rakyat dan tentera yang dipimpin oleh Muhammad s.a.w tidak pernah mencapai kemenangan kerana banyaknya jumlah tentera.

Sedarkah kita bahawa musuh yang dihadapi oleh baginda itu sentiasa mengatasi jumlah dan kelengkapan perang yang dimilikinya.

Yang menang ialah pasukan kecil menentang pasukan besar di medan Badar.
yang menang juga adalah pasukan kecil ke atas pasukan besar Rom dan Parsi ketika itu.

Kemenangan tidak boleh dicapai tanpa aqidah yang membangun dan membina, yang dapat bertahan ketika damai dan tidak undur ketika perang.

Islam adalah senjata rahsia yang membuatkan umat Arab ketika itu sanggup memimpin dunia beberapa kurun lamanya di dalam lapangan politik,peradaban dan peperangan.

Jadi sekarang kita juga kena kembali menggunakan senjata ini sepertimana yang pernah diguna oleh datuk nenek kita dahulu supaya kita juga menang seperti mereka menang, supaya kita dapat memimpin. dunia seperti mereka memimpinnya ataupun kita masih lagi kekal di bawah tiupan angin taufan yang mencampakkan kita menjadi umat yang dihina dimerata tempat.
Islam tidak melarang kita berhibur tapi biarlah ada batasnya..Islam itu indah..Islam mengatur semua ada sebabnya..sungguh indah Islam ini…

Lebih baik kita berselawat..

Hukum Nikah Khitbah ( Nikah Gantung )

Dengar Penjelasan Ustaz Azhar Idrus mengenai permasalahan ni...


Tanam Anggur (menganggur)

Baru abis belajar sebagai pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di Universiti Pendidikan Sultan Idris tetapi tidak tahu nak buat apa...menganggur ke?aduh..

Masih dalam kebingungan mahu buat apa sementara ditempatkan mengajar di sekolah. Nak kawin jauh sekali..calon tiada lagi duit pun tak banyak. Tanam anggur la ntah berbuah atau tidak..makan tido pun bosan gak..huhuhu

apa lagi nak buat ni?apa2 pun kena cari keje..tak kisah la keje ape pun..asalkan keja yang halal..cari calon bar dulu..tak ada yang sudi..huhuhu

Hampir 4tahun belajar di UPSI..tibalah masa untuk aku berdikari sebagai pekerja..apa keje yang sesuai untuk aku ni?pening dh ni..bukan memilih tapi tak tahu nak keje ape..ape2 pun teruskn mncari keje..huhuhu







Thursday, January 19, 2012

Mencintai Tidak Semestinya Memiliki

Banyak hari sejak kebelakangan ini aku tengok dalam ‘facebook’ ramai orang meletakkan status berkaitan cinta. Ada yang ‘post’ video jiwang. Ada yang menghebohkan status hubungan. Ada yang meluahkan perasaan cinta dan rindu kepada buah hati melalui ‘facebook’.  Tak terlepas juga ada yang mengepost artikel dan video mengenai kisah lelaki atau menunjukkan lelaki ni jahat dan tak setia. Mungkin sebab putus cinta kot membuatkan mereka ‘post berkaitan tu. Di sini aku bukan nak mengata atau mengutuk. Biasa dan normal seseorang itu ada perasaan cinta kepada seseorang bukan sejenisnya. Tidak normal kalau mempunyai perasaan cinta kepada sejenisnya. Cinta itu anugerah Allah. Mengapa kita nak mempertikaikan? Saya tidak mempertikaikan itu. Saya pun manusia biasa yang mempunyai perasaan cinta itu. Saya mengakuinya.


 Ingatlah bahawa jodoh itu milik Allah. Kita hanya mampu merancang. Adakah kita perlu menghebohkan kepada orang ramai yang kita ni bercinta dengan si dia? Tujuan apakah itu semua? Untuk orang ramai berdoa akan hubungan cinta kita itu? Rasanya tidak perlu. Mengapa saya berkata tidak perlu? Alasannya mudah. Jodoh itu milik Allah. Dalam Islam bercouple itu tidak muncul istilahnya. Yang ada bertunang dan berkahwin dan perlu dihebohkan. Mengapa cinta tak perlu dihebohkan? Bukan ke berkahwin itu tak semestinya kekal? Allah juga yang menetapkan jodoh seseorang. Jawapannya mudah. Berkahwin itu halal dan bercinta tanpa ada ikatan sah itu tidak halal. Tidak perlu kita hebohkan pasal hubungan cinta yang belum pasti. Hebohlah kepada umum mengenai tarikh perkahwinan anda dan jemputlah kawan-kawan anda kerana itu adalah tuntutan.


Begini paling mudah. Perasaan cinta itu anugerah Allah. Jika anda jatuh cinta kepada seseorang dan sedang bercinta dengan seseorang, biarlah anda dan pasangan anda je yang tahu. Tidak perlu menghebohkannya. Nanti apabila sudah pasti dia milik anda, hebohlah kepada sesiapa pun yang si dia tu milik anda. Kalau tak heboh kat facebook dia tu kekasih kita nanti orang lain kebas pula macma mana? Tak ke melepas? Senang jawapannya. Itulah menunjukkan si dia tu bukan jodoh anda. Kalau dia jodoh anda, walau bagaimana keadaan sekalipun cubaan yang datang pasti anda juga memilikinya. Jika anda berpisah kerana dia berjumpa dengan orang lain atau tanpa disangka-sangka sebabnya, sedarlah bahawa itu kekuasaan Allah. Allah mengetahui mana yang terbaik buat hambanya. Hikmah tersembunyi pasti ada. Yakinlah dengan Allah. Anda bercintalah seperti biasa-biasa sahaja. Dah kahwin nanti berkasih sayanglah anda seromantiknya. Anda pasti bahagia.

Dulu saya pernah bercinta dan boleh dikatakan heboh semua orang tahu. Saya yakin masa tu dialah milik saya. Saya yakin bahawa dia jodoh saya. Saya yakin begitu sebab kami saling mencintai dan dia tidak rela berpisah dengan saya. Tanpa disangka. Tanpa diduga hubungan kami berakhir jua. Itulah saya cakap tadi bahawa yakinlah dengan Allah. Allah pasti menghantar sesuatu yang akan membahagiakan kita. InsyaAllah. Mencintai tak semestinya memiliki. Anda boleh mengatakan yang anda hanya mencintai dia seorang sahaja tetapi adakah anda yakin dia milik anda? Ingatlah tiada apa pun yang boleh menandingi kekuasaan Allah. Allah jua yang maha mengetahui. Yakinlah dengan Allah. Jangan kita mengharap kepada manusia tetapi berharaplah kepada Allah. Berharap kepada manusia belum tentu kita dapat tetapi berharap kepada Allah tiada apa pun yang mustahil untuk kita dapat. Yakinlah.

Saya pernah mengajar untuk menjalani salah satu syarat sebagai pelajar pendidikan di sebuah sekolah. Tanpa saya sedari bahawa pemikiran pelajar sekarang ni hebat-hebat. Saya tidak menyangka akan ditanya soalan demikian. Seorang pelajar perempuan berkata kepadaku. ‘’Kalau cikgu seorang yang banyak pengetahuan cuba cikgu jawab satu soalan saya”. Terkejut saya apabila dicabar begitu. Berdebar juga masa tu. Maklumlah sebab kita ni tak boleh jangka apa yang pelajar berfikir. Saya menyaka dia nak mengenakan saya tetapi rupanya tidak. Saya bertanya kepada pelajar tersebut. “ Apa yang awak nak tanya?’’ Saya akan jawab kalau saya boleh jawab. Pelajar tersebut berkata lagi, “ bukan apa cikgu, dah banyak kali saya tanya cikgu lain-lain tetapi jawapannya lebih kurang je. Macam ni cikgu. Allah telah tetapkan kita jodoh dengan seseorang  tetapi tak boleh ke kita mencarinya?. Atau kita perlu menunggunya? Ini soalan yang saya dapat daripada pelajar tersebut. Sebelum saya menjawab soalan itu saya bertanya dulu apa jawapan yang selalu diberi oleh cikgu lain kepada pelajar tersebut. Pelajar itu menjawab macam ni..” cikgu kata jodoh tu dah ditetapkan dan suatu hari nanti akan bertemulah, tak perlu bimbang dan tak perlu bersusah payah”. Cepatlah cikgu..saya nak tahu jawapan cikgu muda pulak. Pelajar tersebut memaksa saya menjawab. Saya dengan spontan menjawab..”beginilah kalau awak nak tahu..rezeki siapa yang bagi? Pelajar itu menjawab “Allah”. Perlu tak kita berusah mencari rezeki? Pelajar itu menjawab “perlulah. Kalau tak macam mana nak dapat rezeki tu. Saya berkata lagi..’bukan ke rezeki tu Allah yang bagi? Mengapa perlu bersusah payah mencari. Mengapa perlu bimbang? Pelajar itu bingung seketika. Pelajar itu menjawab..cikgu, saya tanya cikgu soalan lain kan?bukan pasal rezeki...cepatlah cikgu. Saya berkata kepada pelajar itu yang konsepnya sama saje dengan jodoh tadi. Kalau jodoh Allah tetapkan dan rezeki Allah tetapkan, tetapi kita perlu berusaha mencarinya. Itu semua tidak akan datang bergolek. Begitu dengan rezeki. Sudah kita tahu bahawa Allah memberi rezeki tetapi kita perlu berusaha mencarinya dan yang menetapkan rezeki kita sebanyak mana itu ialah Allah. Sama juga dengan jodoh. Jika jodoh ditetapkan Allah tetapi kita perlu mencarinya. Yang menetapkan dia tu jodoh kita atau tidak ialah Allah. Yakinlah dengan Allah. Janganlah berputus asa. Pelajar tersebut tersenyum lebar dan tak henti-henti ucap terima kasih kepada saya. “cikgu, tak ada lagi yang bagi jawapan sebernas ini, cikgulah yang pertama”. Pelajar tersebut mengeluarkan kata-kata. Sejak daripada peristiwa tu pelajar tersebut ‘respect’ saya.

Maksud yang ingin saya ketengahkan ialah bercinta itu boleh tetapi biarlah kena pada niatnya. Alangkah bagus kalau niat kita untuk menikahinya dan mendapat keredhaan Allah. Mencintai tidak semestinya memiliki. Berusaha mencari tak salah. Yang penting kita tahu niat dan tujuan kita. Biarlah bersederhana dalam bercinta. Jangan kita khayal dengan cinta yang tak pasti. Cinta yang pasti dan kekal abadi ialah cinta Ilahi. Bergembira tak salah tetapi terlalu gembira pada sesuatu yang tak pasti itu sia-sia dan padah menanti sebabnya yang bakal muncul itu adalah duka yang mengahncurkan. Mencintai tidak semestinya memiliki. Mencitai manusia tidak menjanjikan kebahagiaan yang kekal tetapi mencintai Illahi nescaya kekal bahagia. Mencintai tidak semestinya memilik. Mencintai manusia biarlah berpada-pada kerana manusia hanya boleh memberi janji tetapi terbatas untuk menunaikannya. Mencintai Allah sepenuh hati sudah pasti membawa erti dan semua janji-Nya pasti akan ditepati dan tidak mustahil. Yakinlah dengan Allah.

Sebarang komen dialu-alukan....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Mazlie's Design 2014 © Hak Cipta Terpelihara
Direka Khas Oleh Mazlie Muhammad